2. díl – Využití neurověd v mém životě

Koncem týdne vždy plánujme,

z efektivity se radujme.

 

Je to už nějaký měsíc, co jsem odešla z hlavního pracovního poměru a dělám na sebe. Mám za sebou fázi organizovanou, totálně chaotickou a opětovné zestabilnění. Stačí, aby člověk „na okamžik povolil otěže svých tahounů a ti si rázem začínají běžet vlastními směry“. Musím říct, že mě to vyděsilo a chvíli jsem pochybovala, zda tato cesta je ta správná. Postupně mi došlo, že je vše v pořádku, že se děje, co potřebuji. Díky tomuto uvědomění jsem si vyjasnila, že správnost-nesprávnost, na této cestě se mám učit a rozvíjet své já.

 

Začínala jsem být hodně nervózní, nevěděla jsem, kde mi hlava stojí. Dělala jsem všechno a nic, nebyly vidět výsledky. Tvrdě jsem makala na věcech a pořádně netušila, proč to dělám. Neměla jsem jasno. Co jsou ty důvody, že se zabývám v tuto chvíli právě tímto? Měla jsem pocit, že vrávorám mezi potřebami druhých, dělám vše pro jejich spokojenost a ta má, byla tam tam. Když jsem byla krátce na volné noze, měla jsem mylný dojem, že stále musím uspokojovat ty ostatní, protože oni mi nějakým způsobem slibovali úspěch. Jim však šlo především o jejich úspěch.

Cítila jsem se ztracená. Přitom nejdůležitějším důvodem, proč jsem odcházela z práce, byla právě moje spokojenost, svoboda a možnost volby. Jak paradoxní.

Připomněla jsem si své koučovací období před rokem. Byl to také zimní čas a já byla koučovaným klientem a zároveň jsem koučovala sama sebe. Byla jsem koučovaná technikami vycházejících z poznatků neurověd a při ohlédnutí do minulosti jsem si uvědomila, kolik práce a učení jsem v daný čas zvládla a zároveň byla se svým životem spokojená! Bylo to k nevíře. Připomněla jsem si, že jsem plánovala, že jsem si vytvářela tzv. pracovní bloky – block times (přesně orámované časové období na danou práci), nejdůležitější a nejnáročnější úkoly jsem dělala po ránu, myslela pozitivně, měla silný motiv a další.

2. díl o využití neurověd v mém životě je o tom, jak se vytvářejí takové pracovní bloky.

Tyto bloky plné koncentrace se na činnost pomáhají k efektivitě a vlastní spokojenosti s odvedenou prací a se životem vůbec. Mozek dělá jen na jedné věci, nemusí se zabývat ničím jiným, je nerušený, zacílený a tedy také výkonný a efektivní. V průběhu vyblokovaného času na činnost děláme jen krátké pauzy na občerstvení mozku (toaleta, napití, sníme něco malého atd.), koncentrace na činnost tedy zůstává.

Určení si svých časových intervalů je náročná činnost. Musí tomu totiž předcházet vyjasnění si oblastí, na kterých dělám a chci dělat. Podotýkám, dělám-li nějakou činnost, kterou dělat nechci, mám k ní odpor a nechápu, proč bych ji měla dělat, je na pomyšlenou. Chápejte, v každé činnosti jsou neoblíbené části práce, jakmile však chápeme jejich smysl, pochopíme také důvod, proč ji musíme a tím pádem CHCEME udělat. Věřím, že jsem srozumitelná. Co tedy chcete (musíte) dělat, i když to není zcela váš šálek kávy?

Předpokládejme, že jste si slučovací a vylučovací metodou vytvořili pár oblastí, které chcete (musíte) dělat každý týden. Předpokládejme, že jste do těchto oblastí zahrnuli také svůj čas a čas na své blízké a známé. Je to přeci celotýdenní rozvrh, nejen pracovní rozvrh. Už nejsme ve škole, plánujeme tedy celé dny tak, abychom byli spokojení. Vzniklo například 6 oblastí, z toho jsou 3 činnosti, které se s nějakou pravidelností opakují v práci (např. 1. emaily, telefony, zadávání dat; 2. vytváření nových projektů; 3. porady, setkávání se atp.), další jedna oblast jsou vaše zájmy, pátá oblast je rodina atd. Dalším krokem je vyjasnit si kolik hodin týdně chcete (musíte) těmto oblastem věnovat. Prosím, dbejte na to, aby to bylo reálné a splnitelné. Nakonec to zahrňte do svého diáře, aby vyčleněné hodiny odpovídaly vašemu přání (povinnostem) a spokojenosti.

Je pravděpodobné, že ne každý týden bude plně souhlasit s napsanými hodinami. Víte, tento seznam má však obrovské přednosti. Například to, že když si oblasti v diáři vybarvíte barvičkami, jasně vidíte, kolik hodin jste které činnosti dali tento týden. Můžete si pak s klidným svědomím vytyčit, že zbývající dny se už budete především věnovat této další důležité oblasti. Můžete si uvědomit, že tato oblast je ještě stále důležitá a je potřeba ji dodělat, tak ji doděláte. V dalším týdnu v ní pak polevíte a budete se zabývat těmi ostatními o něco víc. Zkuste se každý týden přiblížit vašim přáním a hodinám, které jste si zvolili. S block times pracujte flexibilně. A jednotlivé bloky pak dodržujte. Každý týden plánujte pár dní dopředu.

Jakmile vaše oblasti a hodiny v nich strávené nekopírují vaši představu, někde jste se zmýlili. Chcete (musíte) někde dělat víc a je třeba to zahrnout do týdenního plánu.

Mně tato hravá práce s týdnem přinesla přehled, možnost volby, mé jasné rozhodování (tzn. kormidlování si svého týdne/života), možnost dělat to a to více či méně. Jsem efektivní a má práce je odváděna kvalitně a včas. Jsem spokojená, protože si řídím svůj čas, znám své priority, takže si umím vyčlenit čas pro sebe a své potřeby. Jakmile nestíhám něco, co chci, čas si na to vyhradím. Základem je vědět proč a dát tomu prioritu. Staňte se také profíky na svůj čas a buďte efektivní ve své práci.

Andrea Hnízdová

Andrea Hnízdová je představitelkou systemické psychoterapie a Brain-based koučinku. Ví, jak je náročné vyjít ze začarovaného kruhu nespokojenosti a začít proměňovat svůj život k vlastní spokojenosti. Ihned se do Brain-based koučinku zamilovala, protože konečně objevila způsob, jak pomoci lidem rychle a natrvalo změnit jejich životy. Pomocí psychoterapie chtěla lidem pomáhat od dětství, a tak si plní sny. Nyní už může říct, že je expertem na svůj život!

Komentáře